blog-image

juli 24, 2019

De start van een Facebook pagina

Social Media uitbesteden

Vaak denken ondernemers dat als je geen Facebook pagina hebt, je er niet bijhoort. Zij zien het als iets dat je “moet” hebben en maken daarom een eigen Facebook pagina aan. Vervolgens wordt er een keer iets geplaatst, maar daar zit verder geen idee achter of voorbedacht plan. Vaak gaat het hier mis. Want een Facebook pagina aanmaken is leuk, mits daar je doelgroep zit en je weet wat je er allemaal mee kunt bereiken en vooral ook op welke manier. Vandaag vertel ik daarom hoe je meer bereik kunt creëren op Facebook en wat je met een goede Facebook strategie allemaal kunt bereiken. 

1. Ken je doelgroep
Hier begint het eigenlijk allemaal mee. Wie is jouw doelgroep? Zitten zij wel op Facebook of zitten zij op een ander kanaal als LinkedIn? Met een doelgroep onderzoek kun je erachter komen op welke kanalen jouw doelgroep actief is en welke informatie zij graag willen volgen op de verschillende social media kanalen. Ken je doelgroep, weet wat ze willen en waar ze aanwezig zijn. Het lijkt zo simpel, maar in de praktijk wordt deze stap vaak door ondernemers overgeslagen. 

2. Wat wil je bereiken?
Wat is je doel met de Facebook pagina? Vaak willen mensen veel likes op de pagina, maar aan alleen likes heb je niks. Je wilt naamsbekendheid creëren, stimuleren tot aankoop of de mensen inspireren. Bepaal wat je doel wordt met de social media pagina’s als onderdeel van het (online)-marketing plan. Met een strategisch plan, kun je verder werken. Waar haal ik de content vandaan, hoe vaak ga ik berichten plaatsen en wie laat ik dit doen? Je kunt de social media ook uitbesteden aan ervaren bureau’s. Ook wij beheren verschillende social media kanalen. Een contentplanning kan houvast bieden. Echter als er geen relevante content beschikbaar is, is het ook niet verstandig om maar iets te plaatsen om het plaatsen. Het kan wel voorkomen dat er in één week 10 berichten worden geplaatst en de andere week niks. Consistentie is the key. 

3. Het heet niet voor niets “social” media
Bedenk dat het “social” media kanalen zijn. Ga de interactie aan met de doelgroep en vermijd dat je enkel gaat zenden. Stel vragen, laat ze acties uitvoeren of zet een complete campagne op om de mensen tot actie te laten overgaan. De interactie is het eenvoudigst op te roepen door vragen te stellen. Belangrijk daarbij is ook om te reageren op de reacties. Je wilt ze belonen voor de reacties en bedank ze daar ook voor. Zo zullen zij sneller reageren op een volgend bericht. 

4. Adverteren
Edgerank, het algoritme van Facebook bepaalt wat je in de newsfeed te zien krijgt. Door de overload aan content, krijg je alleen de voor jou geselecteerde, relevante informatie te zien. Facebook ziet content als relevant als er veel interactie plaats vindt, maar ook als de persoon vaak reageert, of een bericht leuk vindt. Doordat er zo weinig informatie getoond wordt, is het voor een start-up verstandig om te adverteren. Je kunt heel gericht je doelgroep bepalen in advertentiebeheer van Facebook. Hulp nodig bij het adverteren? Wij helpen graag op weg.